Artırılmış Gerçeklik öğretime çağ atlatacak • digital report

Teknoloji

Artırılmış Gerçeklik öğretime çağ atlatacak

Yazı:  | 

Birçok dijital teknolojiyi günlük olarak kullanan öğrenciler için artık yalnızca ders kitaplarını okumak ya da notlar almak mantıklı ve verimli bir çalışma yöntemi değil. Artırılmış gerçekli teknolojisi, çağ değişimiyle ayyuka çıkan bu soruna işlevsel ve uygun maliyetli bir çözüm öneriyor.

(Bu yazı, Digital Report dergisinin Haziran 2019 tarihli 1. sayısında yayımlanmıştır.)

Her gün gücünden ve avantajlarından yararlandığınız teknolojileri, yeni bilgiler öğrenirken kullanamıyor olmak günümüz eğitim-öğretiminin en büyük sorunlarından. Geleneksel öğretim metotları, öğrencilerin elleri ayakları haline gelen dijital ve çevrimiçi araçları görmezden gelmeye, en azından sınıfın dışında bırakmaya zorluyor.

Yıllık yüzde 17 büyüme gösteren eğitim teknolojileri endüstrisinin 2020 yılında 252 milyar dolar hacme ulaşacağı öngörülüyor. New Jersey Teknoloji Enstitüsü ayrıca artırılmış gerçekliğin birincil ve ikincil öğretimleri daha önce hiçbir teknolojinin yapmadığı şekilde dönüştürme potansiyeli olduğuna dikkat çekiyor. Artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisi modern çağın birçok alanında kendine yer bulmuş olsa da, eğitim-öğretim alanında henüz emekleme döneminde. Geride kalan son dört yılda gerçekleştirilen araştırmalar, henüz olgunlaşmamış eğitim odaklı AR uygulamalarının öğrenim sürecini ve sınıf etkileşimlerini artırdığı saptandı. AR, dijital bilgileri kullanıcının fiziksel çevresine gerçek zamanlı olarak entegre eder.

Pokemon Go ile algı oturdu

Genel kanının aksine, AR sokaklarda Pokemon yakalamaktan çok daha fazlasını vadediyor. 2016 yılında indirilmeye sunulan ve Apple App Store’da zirveye yerleşen Pokemon Go, ilk 7 gününde 15 milyon indirilerek bir haftada en çok indirilen uygulama olmayı başardı. Pokemon Go, birçok eğitimciye AR teknolojilerinin potansiyeli konusunda ilham verdi. Bu teknolojinin günümüz eğitim-öğretiminde nasıl kullanılabileceğine dair bazı müthiş örnekleri derledik.

Kendi eğitim hayatınızı hatırlayın, dinozorlardan bahsedilirken gerçek bir dinozor görmek istemez miydiniz ya da Güneş Sistemi’nin tüm ihtişamıyla gözlerinizin önüne serilmesini? Şüphesiz, böyle olsaydı bu konulara karşı herkes çok daha fazla ilgi gösterirdi.

Yeni bakış açıları kazandıracak

AR uygulamaları, öğrencilerin günlük hayatlarında dokunmatik ekranlarla etkileşime geçtiği üç boyutlu nesnelerin benzerlerini öğretim amacıyla sınıflara getirebilir. Bu sayede, öğretmen ve öğrenciler inceledikleri nesne ve konseptlere yakından bakabilir, döndürebilir, büyütüp-küçültebilir ve farklı şekillerde manipüle edebilir.

Artırılmış gerçeklik, öğrenciler modelleri doğal bir şekilde görmelerini sağlayacak. Modellerin manipüle edilmesinin yanı sıra, modellerin sabit tutulup, öğrencilerin hareketli oldukları öğretim modelleri de kurgulanabilir. Böylece öğrenciler daha yakından bakma ve daha çabuk anlama şansını yakalayacak.

Etkileşimi çeşitlendirecek

AR, etkileşim üzerine kurulu eğitim deneyimlerini mümkün kılacak. Günümüzde halihazırda birçok AR uygulaması buna iyi örnekler teşkil ediyor ancak sayıları yeterli değil. Bunda, eğitim-öğretim için yeterli seviyede bir uygulama geliştirmek için gereken bilgi birikimi ve eforun bir hayli fazla olması da büyük rol oynuyor. Ancak Visible Body tarafından geliştirilen Human Anatomy Atlas gibi uygulamalar, öğrencilere ne ders kitapları ne de videoların sağlayamayacağı şekilde eğitim materyalleriyle etkileşime geçme şansı tutuyor. Öte yandan, tahtanın önünde belirecek bir beyaz balina ya da Karadeniz’in denize paralel uzanan dağları, öğrencilerin derse çok daha enerjik ve motive şekilde katılmalarını sağlayacaktır.

Hareketli görüntüler, ses ve dokunma kontrolleri öğrenciler için çok duyuya hitap eden yeni bir deneyim sunuyor.

Eğitimde öğrencilerin ne kadar fazla duyusuna hitap edilirse, ilgilerini ve meraklarını o kadar cezbetmek mümkün olur. Tıpkı işlerimizde olduğu gibi eğitimde de rutinler insanları bunaltır ve dikkatlerini dağıtır. Ancak sınıfa getirilen hareketli görüntüler, ses ve dokunma kontrolleriyle öğrenciler için yeni bir soluk, çok duyuya hitap eden yeni bir deneyim sunacaktır.

Röntgen etkisi

AR teknolojisinin bir diğer ilginç konsepti ise insanlara nesne ve canlıların içlerine bakma şansı tanıması. Örneğin Curiscope tarafından geliştirilen VirtualiTee, öğrencilerin röntgen çeker gibi insan vücudunun içini görmelerini ve incelemelerini sağlıyor. Ancak röntgen etkisi yalnızca anatomik uygulamalarla sınırlı bir konsept değil. Inspyro tarafından geliştirilen bir başka uygulama, Viking evlerinin içlerinin görülmesini sağlıyor. Ayrıca kamerayı açarak kadraja alınan yiyeceğin içerisindeki protein, yağ ve şeker gibi besin değerlerini gösteren uygulamalar da geliştirilme aşamasında.

Destekleyici materyaller

Artırılmış gerçeklikle birlikte geleneksel öğretim metotlarının hepsinin bir kenara bırakılması gerektiğini düşünmüyoruz. AR okullarda düşük maliyet ve kolaylıkla uygulanabilir, ilk etapta bu uygulamaları geleneksel fiziksel eğitim materyallerini desteklemek amacıyla kullanmak mantıklı olabilir. Örneğin geometri dersinde işlenen şekillerin 3 boyutlu modellerini sınıfta sergilemek matematiği sevmediği ya da beceremediği düşünülen öğrencilerin bile geometrik şekillere sempati duymasına, onları anlamasına ve problem çözme yeteneği kazanmasına olanak tanıyabilir. Bu örneği geometri özeline kısıtlamamak gerekir; birçok karmaşık konu, teorik ve yazılı bilginin yanı sıra 3B modellerle desteklenebilir. Öğretmenler bunu gibi uygulamalarla sınıflarında deneyebilirler.

(Bu yazı, Digital Report dergisinin Haziran 2019 tarihli 1. sayısında yayımlanmıştır.)

Yorumlar